Wednesday, 30 October 2013

bagaimana meningkatkan keupayaan otak

Kita, secara normal akan melakukan pelbagai aktiviti seharian seperti bekerja, bersukan, mengemas rumah, malah berfikir pun. Semua ini sebenarnya telah diproses oleh otak dan otak yang menghantar signal ke seluruh badan (saraf) untuk melaksanakannya.

Otak kita merupakan organ hebat, boleh juga kalau nak kata organ ajaib yang dapat memproses aktiviti-aktiviti tersebut dengan kadar sangat cepat. Kita tak dapat rasa pun pemprosesan tu berlaku. Ok, sekarang kagum tak dengan otak sendiri?
Hepp..jangan kagum cepat sangat. Tu baru sikit (kata otak). Bukan setakat itu sahaja fungsi otak, malahan bab perasaan pun sebenarnya bukan hati yang kawal. Semuanya kerja otak. Perasaan cinta, sayang, marah, benci, suka, itu semua kerja otak. 
Dengan segala yang dah 'diberikan' kepada kita selama hari ini, cepat ucap terima kasih pada otak.
Macam mana nak ucap terima kasih pada otak? Dengan beri ganjaran pada otak kita.
Ganjaran atau tanda terima kasih pada otak kita yang saya maksudkan adalah vitamin untuk merangsang otak.
Seiring dengan meningkatnya usia, dalam bahasa senang paham - bila kita makin tua, sel-sel otak pun akan ikut tua. Pada masa ini, kalau kita tak beri ganjaran dari awal pada otak..memang dia dah merajuk dah. 
Setelah dikerah untuk bekerja keras selama ni, sangat tak patut kalau kita membiarkan otak kita 'sendirian'. Dahlah bangun awal pagi nak fikir sarapan apa nak buat, nak mandi dulu ke masak air dulu ni?, eh susahnya nak faham drawing ni, alamak anak kat taska belum ambik lagi, hah? gaji bulan ni sangkut, oh balik kerja nanti kita jogging ye, hujung minggu ni kita mesin rumput ya, jom ke tesco beli barang dapur nak?, lepas tu kita senang-senang hati nak abaikan otak ni? Jangan sampai otak kita merajuk dan buat-buat lupa atau nyanyuk ya.
Untuk mengelakkan perkara tersebut, otak perlu sentiasa dirangsang. Selain dengan beri ganjaran vitamin untuk merangsang otak, kita boleh mula membuat teka silang kata dalam berita harian, main sudoku atau sekadar cuba menjawab soalan matematik tambahan tingkatan empat.

Vitamin untuk merangsang otak boleh didapati daripada makanan berikut :

- Ikan 
Salah satu makanan yang boleh merangsang otak adalah ikan, lebih tepat lagi ikan laut dalam seperti salmon. Ikan salmon terkenal sebagai ikan yang kaya dengan asid lemak omega 3. Haiwan ini dapat merangsang pertumbuhan dan perkembangan jaringan otak. Kita disarankan untuk makan 2-3 hidangan salmon dalam seminggu untuk mendapatkan bekalan omega 3 ini. Soalannya, adakah cara memasak kita tu betul2 selamat dan kita betul2 dapat omega3 yang diperlukan?
Ikan tuna dan markarel juga dikatakan mempunyai kandungan omega 3 yang tinggi, tetapi tidak dapat menandingi salmon.
- Telur
Telur biasa dikenali sebagai hidangan yang cepat dan sedap. Siapa tak pernah bangun pagi goreng telur makan dengan nasi baki malam tadi, tambah kicap jangan lupa. Sebagai makanan yang kaya dengan protein, telur juga mengandungi vitamin yang dapat merangsang otak.
Bahagian kunig telur (ramai yang tidak ambil bahagian ini kan?), mengandungi kolin yang sangat penting untuk perkembangan daya ingatan manusia. 
-Gandum
Banyak produk gandum berada dipasaran hari ini. Sebut saja roti gandum penuh, cereal dan lainnya. Biasanya produk gandum di ambil sebagai sarapan pagi kerana ia merupakan sumber kaborhidrat yang baik. Tapi jangan ambil berlebihan ya.
Dalam gandum terdapat glukosa yang boleh merangsang otak, juga ada vitamin B untuk merangsang saraf.
- Kekacang
Kekacang merupakan makanan yang mengandungi protein dan karbohidrat kompleks. Selain itu ia juga mengan dungi vitamin, mineral dan serat yang baik untuk tubuh.
Kacang disebut sebagai makanan yang boleh merangsang otak kerana ia dapat mempertahankan tenaga dan kemampuan berfikir bagi kanak-kanak. Jika diambil pada waktu pagi, tenaga boleh bertahan sehingga petang.
Salah satu kacang yang kaya dengan asid lemak omega 3 adalah kacang badam.
-Sayuran berwarna
Seperti biasa, sayuran akan masuk dalam mana-mana senarai makanan sihat. Kaya dengan serat, vitamin dan mineral, sayuran memang sangat penting dalam diet harian kita. Sayuran seperti tomato, ubi keledek dan bayam merupakan sayuran anti oksida yang akan membuat sel-sel otak kuat dan sihat.
Kesimpulannya, kita perlu makan makanan yang berkhasiat untuk kesihatan tubuh badan dan merangsang otak kita. Jika tak dapat memenuhi keperluan diet harian yang sihat, kita boleh mengambil suplemen vitamin yang dapat berfungsi untuk merangsang otak kita. Bagaimanapun, kita perlu memilih vitamin yang betul-betul berfungsi sebagai 'vitamin'. Jangan pula anda mengambil vitamin yang penuh dengan bahan kimia kerana ia pasti memberi kesan buruk pada jangka masa panjang.
Omega Guard : sumber minyak ikan sebenar, kaya dengan asid lemak omega 3.

Sunday, 27 October 2013

Bagaimana Untuk Meningkatkan Daya Tahan Badan

Tinggalkan paracetamol sekarang! Tingkatkan Sistem Imun Anda dengan NUTRIFERON SHAKLEE.
Sistem imun adalah seperti tentera badan kita, yang melawan jangkitan dan penyakit-penyakit yang mengancam kesihatan dan kecergasan badan. Tanpa pertahanan ini, virus, bakteria, parasit, toksin, dan lain-lain patogen berbahaya akan menyerang badan kita, menjadikan badan kita lemah dan sakit. Tingkatkan Sistem Imun Anda dengan NUTRIFERON SHAKLEE.

Sistem imun adalah sangat kompleks dan canggih. Ia mengesan pelbagai jenis patogen berbahaya dan membezakannya daripada sel-sel dan tisu-tisu yang sihat.
Badan kita ni dicipta dengan begitu canggih sekali. Bermula dari pertahanan pertama – KULIT.  Tanpa lapisan perlindungan kulit, badan kita bukan saja akan hancur, tetapi terdedah kepada toksin dan lain-lain. Kulit bertindak sebagai penghalang fizikal dan juga menyediakan halangan kimia kerana kulit menghasilkan sebum anti bakteria. Penghasilan sebum ini akan segera membunuh spora dan bakteria yang hinggap pada kulit.
nutriferon shaklee Tingkatkan Sistem Imun Anda dengan NUTRIFERON SHAKLEE
Hidung, mulut, dan mata adalah ‘jalan masuk utama’ kuman dalam badan kita, jadi ia  juga menyediakan sistem pertahanan.
Antara sistem pertahanan semulajadi badan:
  • Hidung – mukus hidung mengandungi enzim yang dikenali sebagai lysozyme yang memecahkan dinding sel bakteria.
  • Mulut – air liur mengandungi bahan anti bakteria.
Secara ringkasnya, badan kita dijaga oleh SISTEM IMUNITI – menahan serangan kuman, bakteria, mikrob, parasit, patogen dan toksin!
Sistem imun terdiri daripada thymus, limpa, sistem limfa, sumsum tulang, sel-sel darah putih, antibodi, dan hormon. Setiap komponen berfungsi dengan cara yang tersendiri untuk melawan penyakit dan jangkitan supaya kita sentiasa sihat.

Sistem imun kita bekerja setiap hari, 24 jam tanpa henti… dan adakalanya ia breakdown.. apakah yang boleh menyebabkan sistem imun kita tergaggu? Biasa kan orang kata “Musim hujan panas sekarang ni ramai orang demam..” Ya, perubahan cuaca dan iklim boleh memberi kesan kepada sistem imun. Begitu juga dengan faktor psikologi seperti stress.. apa lagi kalau makan benda2 merapu.
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang sistem imun dan kesannya pada badan, penyelidik Shaklee menjalankan kajian di Jabatan Mikrobiologi dan Imunologi, Weil Medical College, di Cornell University of Pediatrics.

Kajian ini mempunyai dua matlamat. Yang pertama adalah untuk membangun dan mengesahkan cara baru untuk meneroka biologi virus dan fungsi imun dalam paru-paru manusia. Matlamat kedua adalah untuk menilai kesan campuran botani yang unik terhadap sistem imun.
Hasilnya mendapati campuran botani terpilih meningkatkan interferon dalam tubuh untuk melawan penyakit tatkala tubuh kita sedang lemah.

Nutriferon penggalak imunisasi (immune booster) ciptaan pakar imun, Dr Kojima dari Jepun. Sangat digalakkan diambil oleh mereka yang punya masalah ANTIBODI yang LEMAH, SENANG SAKIT dan sakit yang lambat recover.
Siapakah yang perlu ambil Nutriferon?
1. Mereka yang sering sakit, selsema, demam.
2. Ibu yang menyusukan anaknya yg mana anaknya demam atau sakit yg berpanjangan.
3. Mereka yang mempunyai masalah imunisasi.
4. Mereka yang sering travel dan kerap ke luar negara.
5. Mereka yang sering stress.
6. Mereka yang terdedah dengan bahaya penyakit.
7. Mereka yang tak suka makan banyak vitamin antioksidan, ACE boleh gantikan dengan Nutriferon sepeket sehari.
8. Mereka yang ada mempunyai allergi dan eczema.
Bagaimana Nutriferon bertindak?
NutriFeron MENINGKATKAN INTERFERON semulajadi badan dan sekaligus MENGUATKAN TINDAK BALAS IMUN badan. Anda kini dah tak perlu ubat2 yang banyak lagi!
Pemakanan tambahan NutriFeron ™ yang direka untuk diambil setiap hari dan merupakan adunan empat ramuan botani ini, apabila digabungkan bersama, untuk membolehkan tubuh secara semulajadi meningkatkan pengeluaran interferon tanpa menambah tekanan kepada badan *:
  • Ekstrak biji labu (Cucurbita moschata), yang telah didapati dapat mendorong pengeluaran interferon;
  • Biji Plantago (Plantage asiatica) yang mengandungi bahan kimia yang dipanggil polisakarida yang diguna untuk merangsang sistem imun;
  • Bunga Safflower (Carthamus tinctorius) polisakarida, yang telah dikenalpasti  dapat mendorong pembangunan makrofaj, sejenis sel darah putih;
  • Kuntuman bunga Japanese Honeysuckle (Lonicera japonica) yang digunakan dalam perubatan Asia.
6 SEBAB MENGAPA NUTRIFERON PILIHAN SAYA DAN ANDA?
  1. Terbukti daripada Empat Kajian Klinikal Pada Manusia-Campuran fitonutrien yang berkesan dan selamat ini memberi sokongan imun tepat pada peringkat sel. Kajian menunjukkan khasiat kesihatan yang luar biasa dan perlindungan imun yang diperolehi daripada campuran khas empat ekstrak tumbuhan di dalam NutriFeron.
  2. Meningkatkan paras interferon secara semulajadi*-Para saintis dan komuniti perubatan telah mengenalpasti interferon sebagai sesuatu yang amat penting bagi fungsi imun yang sihat. NutriFeron merupakan satu-satunya pemakanan tambahan di U.S. yang dicipta oleh penemu interferon yang boleh menambahkan penghasilan interferon di dalam badan secara semulajadi.*
  3. Dicipta Oleh Individu Yang Menemui Interferon-Ahli imunologi yang terkenal di dunia, Dr. Yasuhiko Kojima merupakan individu pertama yang menemui interferon pada tahun 1954 semasa beliau menjalankan penyelidikan di Universiti Tokyo.
  4. Rumusan Berpaten Yang Eksklusif-NutriFeron tidak dapat dijumpai di mana-mana kedai. Ia hanya boleh didapati melalui Shaklee. Rumusan berpaten NutriFeron yang unik adalah eksklusif kepada Shaklee.Ia telah melepasi satu set ujian-ujian saintifik yang ketat dari segi keselamatan, ketulenan, keberkesanan dan prestasi.
  5. 40 tahun kajian-Setelah menjalankan penyelidikan selama 40 tahun dengan menguji ratusan sebatian semulajadi, Dr. Yasuhiko Kojima telah menghasilkan satu campuran unik daripada empat ekstrak tumbuhan yang menggalakkan pembentukan interferon secara semulajadi di dalam badan.Menurut kajian terbaru, NutriFeron telah berjaya membuktikan kesan positif terhadap serangan sel-sel semulajadi (NK) – menyokong lebih banyak perkembangan untuk sistem sains imunisasi ini.
  6. Sejak NutriFeron ™ telah dibangunkan, beberapa kajian klinikal manusia telah mendokumenkan keberkesanan makanan tambahan ini. Kajian ini, yang telah disiarkan dalam jurnal perubatan, seperti Journal Gastroenterology, Clinical Pharmacology and Therapy, dan Journal of Alternative and Complimentary Medicine,, mengetengahkan pelbagai faedah yang berkaitan dengan NutriFeron ™.
Insan disebalik kajian selama 40 tahun, DR. YASUHIKO KOJIMA:
Dr. Kojima Tingkatkan Sistem Imun Anda dengan NUTRIFERON SHAKLEE

kredit:http://www.celikvitamin.com

Thursday, 24 October 2013

Bagaimana mengatasi rasa kebas?

Salam ceria semua...semoga pembaca yang sudi singgah ke sini sentiasa sihat & mampu menjalankan tugasan harian dengan baik.

 Berbalik kepada topik di atas, saya seringkali ditanya oleh mereka yang menghadapi masalah kebas-kebas pada tangan tentang cadangan suplemen yang sesuai untuk mengatasi ketidakselesaan pada anggota badan mereka. Jika dalam entri sebelum ini, saya mencadangkan vitamin B Complex, Ostematrix (kalsium + magnesium) dan Omega Guard untuk masalah tangan kebas, sebenarnya ALFALFA juga merupakan antara suplemen yang mampu mengurangkan kebas-kebas pada badan kita.

Antara khasiat alfalfa :

Sesuai untuk merawat bengkak, sakit sendi, arthritis, ulser, penyakit perut, masalah kolon, sakit ulu hati, hernia, sembab air, tiada selera makan, bengkak buku lali dan kaki, sinus, alahan, hayfever, gout, bau badan, kaki busuk, nafas berbau, serta tujuan detoksifikasi.

Alfalfa adalah semulajadi, antihistamin, diuretik, membantu penghadaman , kaya dengan serat dan klorofil, kaya dengan mineral, baik untuk pesakit kencing manis, merendahkan kolestrol, dan anti-tumor dan anti-bakteria.

Senarai vitamin yang ditemui dalam Alfalfa:

Vitamin A – untuk penglihatan. Membina ketahanan terhadap jangkitan, terutamanya dalam saluran pernafasan; menggalakkan pertumbuhan sel; menggalakkan kulit yang sihat dan adalah penting semasa kehamilan.

Vitamin E – melindungi sel-sel terhadap kerosakan daripada sinaran dan matahari dan pencemaran udara; kesihatan jantung, kardiovaskular dan kesihatan otot; memperbaiki fungsi imun; menguatkan otot di dalam badan; membantu membawa nutrien ke sel-sel dan membantu menguatkan dinding pembuluh darah; membantu fokus mata.

Vitamin U – menggalakkan kesihatan badan untuk membantu mengatasi ulser peptik.

Vitamin B6 – membantu asimilasi makanan dan metabolisme protein dan lemak; menggalakkan kesihatan saraf dan kulit; membantu mengurangkan loya.

Vitamin K – penting bagi pembekuan darah; penting dalam fungsi hati; menyumbang kepada kecergasan dan panjang umur.

Vitamin D – mengawal penggunaan kalsium dan fosforus di dalam badan dan oleh itu diperlu kanuntuk pembentukan gigi dan tulang yang kuat dan sihat.

Antara MINERAL yang ditemui dalam Alfalfa:

Kalsium – membina dan mengekalkan tulang dan gigi; membantu darah membeku, membantu dalam kecergasan dan daya tahan; mengawal rentak jantung, serta melegakan saraf.

Zat Besi – diperlukan dalam pembinaan hemoglobin; membantu pengangkutan oksigen di dalam darah.

Kalium – perlu bagi saraf otot, tindakan jantung dan tindak balas enzim; juga untuk digests lemak.

Fosforus – diperlukan untuk tulang yang normal dan struktur gigi. Saling berkait dengan tindakan kalsium 
dan Vitamin D. Meningkatkan peranan tisu saraf.

Klorin (klorida) – elektrolit penting yang membersihkan dan menyucikan badan; mengawal metabolisme lemak, gula dan kanji.

Sodium – mengawal keseimbangan cecair di seluruh badan, meneutralkan asid, menghalang pembekuan darah, mengaktifkan limpa, usus dan fungsi perut.

Silikon Magnesium – membantu badan untuk menangani sembelit; ketahanan saraf; melindungi kulit dan badan, dan merangsang fungsi otak.

Lain-lain KEISTIMEWAAN Alfalfa:

Kaya dengan protein – 18.9% berbanding daging lembu ,3.3% berbanding susu dan 13.1% berbanding telur. (Otot terdiri protein dan kurang protein menyebabkan keletihan dan kelesuan) –> membantu dalam penyusuan ibu
Akar alfalfa yang dalam mencari mineral penting dalam tanah, yang tidak kesampaian oleh tumbuh-tumbuhan lain.
Alfalfa adalah milk booster yang sekian lama digunakan di benua Amerika.

Di kalangan ibu menyusu, ia mungkin glamer sebagai milk-booster. Namun, banyak kebaikan dan khasiat lain Alfalfa ni sebenarnya. Rugi sangat siapa yang tak cuba..


psst!! hubungan suami isteri juga jadi lebih hangat bagi yang dah berkahwin, yang dah guna pasti tau perbezaannya.

Tuesday, 22 October 2013

1000 botol sold out di KB outlet tak sampai satu hari!!! Vit C Fever..

Berita baik kepada semua peminat Shaklee!! Sustained Release Vita-C (Vitamin C) 500 mg akan kembali ke pasaran setelah hampir setahun menunggu stok! Syukur, Alhamdulillah.. Kami pasti ramai di antara anda yang memang telah lama menunggu ketibaan SR Vitamin C ini. Sebelum itu, kami ingin kongsikan dengan anda kebaikan serta khasiat SR Vitamin C.


Apakah perbezaan SR Vitamin C Shaklee dengan produk lain?
✔ Setiap tablet mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya iaitu bersamaan 500 mg
✔ 1.5 Vitamin C buah tersebut dibebaskan ke dalam tubuh kita setiap jam
✔ Kajian membuktikan 2 tablet SR Vitamin C mampu kekal dalam plasma darah selama 24 jam
✔ Setiap tablet mengandungi 120 mg bioflavonoid yang dikenali sebagai Vitamin C Complex

Apakah khasiat SR Vitamin C 500 mg Shaklee?
☀ merangsang pembentukan collagen yang merupakan sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka, dan tulang rawan
☀ memperbaiki simptom pendarahan seperti gusi berdarah, lebam dikulit, ruam, etc.
☀ membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik
☀ membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman
☀ membantu meningkatkan sistem imun
☀ membantu mengurangkan symptom flu dan selsema
☀ merangsang pengeluaran T-cells yang membantu melawan sel-sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh kita
☀ membantu mencerahkan kulit, melambatkan penuaan, menyekat pembentukan pigmen
☀ membantu memperbaiki masalah insomnia, stress
☀ membantu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah


Dapatkan SR Vitamin C anda SEKARANG!!!

Sunday, 20 October 2013

Bagaimana meningkatkan HB darah secara selamat?

"..Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia untuk tambah darah.... sedangkan Islam melarang dari memakan hati (organ dalaman)."
Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Makanya kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. kalo kita makan hati ayam makna kata makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita.
Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini
“Janganlah kamu makan organ dalaman”
Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti.. Hati, Paru-paru, Perut, Hempedal, Buah pinggang, Jantung, Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam, Telur ikan, etc.

Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini . Sains atau pesan Nabi Muhammad SAW ini? the power is in ur hand!

Jadi apa option kita untuk tambah darah?????
hmmm..makan seafood pn bagus gak mcm kerang..tapi kat sesetengah tempat sumbernye terhad dan mahall..dahlah tu ada yang allergic dgn seafood..so howw.??

nasihat saya..ambillah supplemen yang sesuai.. dan yang amat2 disyorkan ialah Vitaleaiaitu product pertama by Dr. forest C. shaklee. High potency formula that provides 23 essential vitamins and minerals at clinically proven levels. Ianya dikatakan killer product of Shaklee kerana ianya adalah multivitamin beserta iron sangat penting utk pembentukan darah dan sel.

Vitalea banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tirod/beguk (penyakit tiroid terjadi kebiasaanya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat dalam vitalea). Supplement penting uintuk diet atau slim yang mana walau kita kurang makan, namun pengambilan vitalea ini banyak membantu memberu badan rasa bertenaga, tidak lesu dan menjadikan kulit sentiasa tegang. 

Berbalik pada cerita supplemen untuk tambah darah ni...zat besi (iron) ni penting kan.. jadi apa fungsi iron(zat besi) ni?
Zat besi membantu dlm pembentukan sel darah merah,membantu pemeliharaan bdn yg sihat,mencegah anemia akibat kekurangan besi 
(sekilas fakta~ zat besi berfungsi sebagai komponen bagi struktur hemoglobin iaitu satu sebatian penting untuk mengangkut oksgen  yg diperlukan dari paru2 ke tisu2 diseluruh bdn.Apabila zat besi yg dibekalkan terlalu sedikit,maka anemia akibat kekurangan zat besi boleh terjadi dan ini mengakbibatkan kelesuan,gangguan konsentrasi dan fungsi imun terjejas)
jadi buat sahabat saya dan yang lain2.. amalkan pengambilan vitalea Shaklee 2 biji sehari..insyaAllah pasti membantu dalam masalah kekurangan darah ni.

Mahu membuat tempahan?

goodnaturalheal@gmail.com
 http://3.bp.blogspot.com/-4_lUoZ6E69g/UPQiicocOII/AAAAAAAABps/YKvglfIETlc/s1600/sms+or+whstsapp.JPG  Rahimin 012 9522559
Sila la ye..
 

Saturday, 19 October 2013

Kisah Doktor perubatan yang Percaya dengan Shaklee

 

KENAPA SHAKLEE ?

Assalamualaikum untuk anda yang dirahmati Allah.


Kerapkali saya menerima inbox yang bertanya kenapa saya mencadangkan atau mengesyorkan produk Shaklee. 

Tidak kurang juga yang melamar untuk pelbagai produk pemakanan yang lain. 

Selalu juga orang bertanya, Doktor buat Shaklee ke?

Terpanggil untuk berkongsi pengalaman saya. 

September 2004 ~ 9 tahun lepas.

Saya rasa buntu dengan keadaan suami yang menghidap migraine yang sangat kronik. Hampir setiap minggu, pasti ada attack sehingga tahap menghantuk-hantuk kepala ke dinding. 

Pelbagai ubat tahan sakit dah saya beri, dari yang biasa-biasa, sampailah yang paling kuat. Sama je. Habis ubat tahan sakit, sakit la semula. In a process untuk dapatkan Ct-brain appointment. Takut juga ada ketumbuhan, etc.. Nauzubillah.

As a doctor, banyak pesakit saya yang ‘bocor’ usus disebabkan terlalu banyak makan ubat tahan sakit. Yang menderita kegagalan buah pinggang pun tak kurang banyaknya. 

So, saya dah boleh jangka, jika keadaan berterusan begini, risiko untuk suami menjadi sebahagian dari statistik sangat tinggi. NO! Saya tak sanggup. Sudahlah arwah ayah dulu.

Saya mula mencari alternatif kepada rawatan dan mula mencari jawapan melalui kekuatan nutrisi. Mula menjinak-jinakkan diri ke farmasi untuk mencari supplement. Walaupun tahu kebanyakkan di farmasi adalah ‘chemical based’ tetapi, tidak banyak pilihan ketika itu. 

Allah Maha Mendengar.

Tiba-tiba saya mendapat panggilan telefon di satu petang, ada pula rakan sekolah lama ingin datang ziarah ke rumah. Benarlah kata orang, tetamu datang membawa rezeki.  Tapi rezeki kali ini ~ Satu hadiah yang mula-mula saya nak tolak juga, almaklumlah.. Bila dengar melalui MLM, ada juga rasa nak lari.. hihi

Tapi, saya sentiasa bersikap terbuka. 

Walaupun bergelar doktor perubatan, tak semestinya kita tahu semua. Saya buang ego sebagai seorang doktor. Berapa banyak la subjek nutrisi di ajar masa di sekolah perubatan dulu, kurang dari 5% rasanya. Kalu ubat memang banyak la. 

Tapi, ilmu Allah tu luas. Apa yang kita tak tahu, tak semestinya tak bagus. Betul ke Betul? 

Jangan perlekeh pengetahuan insan lain.  

Macam payung terjun, kena terbuka luas baru berfungsi dengan baik, sama juga dengan minda kita. Kalu tertutup taksub, kita akan banyak hilang peluang yang Allah berikan.

Walaubagaimanapun, orang yang dah biasa menggunakan otak kiri - masih akan mencari fakta. Clinical studies.

Saya mula mencari fakta-fakta sains dan ujian klinikal ke atas produk-produk Shaklee. Bimbang jugak jika ada steroid etc. 


Alhamdulillah, semua pembacaan dan kajian sendiri saya menunjukkan jawapan yang positif terhadap produk Shaklee. Bukan senang nak percaya. Biasanya doktor mmg dilatih utk melihat evidence based medicine. 


Shaklee mempunyai banyak back-up science studies.



So, saya lebih confident dan saya dibukakan hati  untuk seterusnya menggunakan produk Shaklee, of course, specially for my beloved hubby. Antara produk awal yang dia makan malam tu – ESP, Bco, Vita C, Vitalea + Calsium. 

Pukul 3 pagi, tiba-tiba dia bangun sakit perut, cirit birit. Wah.. Risau jugak, keracunan ke apa ni? Shaklee ‘Natural based’, produk sejak tahun 1915, takkan la keracunan kot.. Confirm toksik banyak dan healing crisis ni, that was my thought.

Tapi , dengan kuasa diktator sebagai menteri kesihatan di rumah..hihi.. Saya paksa dia untuk teruskan pengambilan supplement tersebut. Suprisingly, selepas seminggu, tak ada migraine attack. 

Lepas 2 minggu pun tak ada.  Siap tunggu attack lagi dan ada pernah sekali, cuba kenakan hujan di kepala. Selalunya kalu kena hujan, sure tumbang, tapi Alhamdulillah. It really works.

Ok, gembira dengan testimoni pertama saya yang menunjukkan hasil positif.

Saya beralih  ke mak saya pula – Gastrik yang sangat teruk, almost setiap bulan kena. Pantang salah makan sikit, terus sakit perut, muntah-muntuh, cirit birit dan flat untuk sehari dua. 

Bertangguh nak buat scope sbb kesian sangat nak tengok mak saya di masukkan ‘wayar hitam berkamera’ tu kat mulut.. huhu. Ubat gastric dah macam-macam la. Kalu setakat ubat biasa dah tak jalan. 



Saya just bagi mak saya masa tu – ESP, Alfalfa, Zinc + Beta carotene. 

She shown tremendous improvement within one month. Mula-mula macam tak percaya. Tak kan la supplement lagi power dari ubat. Kalu cam tu, kenapa tak ajar masa kat medical school dulu? Kenapa government tak supply? 

Tapi, bila saya membaca lebih lanjut– saya dapat jawapan. 

Badan kita adalah satu mesin kompleks yang istimewa yang Allah ciptakan. 

Beri dia nutrisi atau zat yang diperlukan, dia tahu untuk ‘repair’ sendiri. 

Body Healing Mechanism. Subhanallah.

Saya terfikir, jika suami dan mak saya mendapat kebaikan dari produk Shaklee. Kenapa tidak saya berkongsi dengan keluarga, rakan-rakan dan pesakit saya. 

Then, bermulalah sessi sharing saya yang membawa kepada pelbagai tanggapan negative keluarga, kawan-kawan etc etc..

Pelbagai reaksi saya terima ..

Supplement? Rubbish! Just an expensive urine!

Dah tak cukup duit ke jadi doktor sampai nak buat Shaklee?

Shaklee mahal. Nak cepat kaya la tu.

Doktor mana boleh berniaga. Langgar etika.

Desperate sangat ke?

Boleh. Doktor kalu jual tahi bungkus cantik-cantik pun orang beli.

Itu tak termasuk panas telinga bila kawan-kawan perli.

Orang kaya la. Jutawan la. Saya amin kan saja doa-doa itu.



This is what I get, 9 years ago. Sinis. Pedih. Sedih. Hanya Allah je yang tahu.

Hippocrates Oath kata : DO NO HARM. Itu yang saya pegang.

Saya tak jual ubat batuk haram di klinik.
Saya tak ada jual ubat tidur. 
Saya tak tambah apa-apa dadah yang membahayakan diri. 
Saya tak bantu siapa-siapa gugurkan anak melalui produk. 

Saya hanya berkongsi nutrisi, pemakanan yang sel kita perlukan. 

Itu yang menjadi pegangan saya. Tak perlu rasa bersalah. Itu yang menjadi visi dan misi saya bahawa satu hari nanti, pasti ramai yang sedar kepentingan pemakanan tambahan dalam kehidupan dunia sekarang.

Ini yang menyuntik semangat saya untuk mendalami ‘Preventive Medicine’. Biar agak lari dari mainstream medicine, tapi saya tahu saya ada misi dan visi saya sendiri. 

Walaupun dibesarkan dalam keluarga bussiness minded - Mak dan arwah ayah mmg nak jadi jadi bisnesswoman, tapi sy berkeras nak jadi doktor. Jiwa sains kata saya..hihi. Tapi rupa-rupanya darah bisness memang ada sedikit sebanyak. Saya juga tengok lifestyle orang berniaga. Masa urus sendir. Tak de punch in dan punch out. Bebas!


Saya mula berkongsi dengan ramai orang. Bila kita berkongsi kebaikan, kita juga akan dapat kebaikan. Buat baik kan dapat pahala. By sharing, kita dapat Cash, Car dan Convention bonus dari company Shaklee. Tak apa, kalu kita nak tolak pun boleh, tapi dah company nak bagi.. Rezeki jangan di tolak. 

Apa yang saya perhatikan. Ramai orang datang dan pergi bila buat bisnes Shaklee. 

Tapi saya di sini bukan sekadar untuk Duit, Kereta atau Pelancongan percuma sahaja. Alhamdulillah, 5 figure income, 2 kali bonus kereta dan pelancongan ke luar negara dah banyak kali kami rasa tapi bukan itu sahaja matlamatnya.

Bukan itu matlamat saya. Ada banyak perkara yang lebih besar dari itu. 

Saya tidak mahu anda semua memenuhi katil-katil di hospital. 


Biar tak ramai pesakit. Biar semua orang sihat. Biar kawan-kawan doktor saya di hospital boleh rehat sedikit. Health is Wealth!

Selain kesihatan. Kekuatan ‘Emotional Intelligence’  banyak yang kami dapat melalui bisnes Shaklee. 

Ni gambar kami masa 2004 - tak sangka, hanya seronok berkongsi kekuatan nutrisi shaklee, ter'buat' bisness pulak.. hihi. Tetapi, itu lah keputusan yang terbaik saya telah lakukan. Meskipun banyak cabaran dalam perniagaan ini, sangat berbaloi.


Syukur. Kini saya sedar, Allah has a good plan for us dan Shaklee adalah platform untuk dia mengasah kekuatan jiwa kami. Dia ada plan untuk kami. Feeling Blessed.



Pergantungan pada Allah semakin akrab. Melayan pelbagai karenah manusia, mematangkan kami dalam komunikasi kemanusiaan. 

Banyak perkara ini saya tak dapat dalam dunia pekerjaan. Setiap bulan ada gaji, rasa sangat selamat. 

Bersyukur tetapi ada sesuatu yang kurang dan kosong dalam diri. 

Kebebasan membuat apa yang saya suka!. 

Terlalu sibuk jaga orang sakit, kadang-kadang anak sendiri sakit, bibik yang jaga sebab tak dapat cuti. Masa di rumah terhad. 8 jam dah tentu di tempat kerja. Tak nampak anak depan mata. Sebagai ibu, syurga kita adalah bila sentiasa bersama anak-anak. Dan itulah impian saya. Spending more time with them.

Itu semua pengalaman yang saya kutip 9 tahun lepas. Sangat mematangkan kami. Hidup sekali je, kenapa perlu stress hari-hari. Betul ke Betul? 

Alhamdulillah, Things changed now! Dulu susah nak tengok orang sekulit dengan kita makan supplement. Sekarang ni bila buka fb – ramai yang dah mula share produk-produk Shaklee. Pada saya itu menunjukkan kesedaran tentang kepentingan supplements dalam kehidupan sekarang. 

Saya gembira bila melihat ramai prihatin terhadap kesihatan sendiri. Cuma apa yang saya perhatikan, jangan terlalu mengejar UV. Bila niat kita lebih ikhlas, perkongsian akan jadi lebih manis. Rezeki Allah seperti udara. Cukup untuk semua orang. Hidup lebih tenang.



Shaklee has changed my life since 2004.

It changed our health.
It changed our thinking. 
It change our maturity.

For me, it is not just health or products, but a gift of new opportunity to a new life. 

Kepada anda yang prihatin untuk menggunakan supplement - Shaklee adalah  pilihan yang anda boleh fikirkan secara serius.


Kepada anda yang ingin memulakan perniagaan Shaklee. Kami di Future Wellness Presidential Master group bersedia untuk berkongsi pengalaman jatuh bangun kami dalam perniagaan shaklee.


In shaa Allah, training dan support system yang dapat membantu anda untuk melakar kejayaan dalam perniagaan.


Sebagai Master Coordinator yang telah membantu ramai insan diluar sana. Tiba masanya kami memberi dan membantu lebih ramai insan untuk mendapatkan bimbingan yang lebih baik dalam bidang perniagaan dan agar tidak di tipu dan dianiaya. Agar tidak menjadi 'mangsa' penipuan syarikat MLM yang tidak bertanggungjawab.
 
kredit: http://www.drmalinda.com/

Jika ada Ilmu, Informasi dan Mentor yang betul, kami pasti segala impian anda untuk Lebih Sihat, Bebas masalah kewangan dan mempunyai gaya hidup yang diimpikan pasti menjadi kenyataan. In shaa Allah. Hidup bebas tanpa Bos! 


Saya ingin membantu sesiapa sahaja yang ingin memperbaiki tahap kesihatan mereka, ingin memulakan perniagaan Shaklee dan ingin membina lebih banyak kejayaan mereka..
 
Apa tunggu lagi?  Call/sms/ WhatsApp:  En Rahimin 012 9522559
ID Penaja jika walk in: RAHIMIN MOHAMED  NO.ID: 891238 (jika di Indonesia MY891238)
Fan page : https://www.facebook.com/SOS4BODY
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...